Van kleine kinderen kun je veel leren, als je bereid bent te kijken naar wat ze doen. Soms kom je er namelijk achter dat je als ‘groot mens’ nagenoeg hetzelfde doet. Je schaft bijvoorbeeld iets aan wat in eerste instantie aantrekkelijk lijkt, maar uiteindelijk niet bij je past. Zo kan het ook zijn als je een keuze maakt voor een te groot CRM-systeem. De bedoeling is om al je klantrelaties te managen, groei te bereiken en succesvol te zijn, maar:
Je komt maar niet van de grond…
Als je bedrijf groeit en meer klanten en medewerkers krijgt, dan komt er een moment dat een CRM-systeem gekozen moet gaan worden. Er bestaan echter systemen die veel te groot en daarmee log en complex zijn. Ze zitten boordevol functionaliteiten die je nooit gaat gebruiken. Het gevolg is dat je geen stap verder komt of te laat jouw gewenste stappen gaat maken: je moet namelijk eerst zelf volwassen worden en mensen in dienst nemen die al deze complexe systemen begrijpen. De tijd om echt van de grond te komen die heb je niet, want je bent vooral intern bezig in plaats van met klanten.
Het levert instabiliteit op
Hoe meer functionaliteiten, hoe groter de kans dat er allerlei collega’s zijn die vragen hebben. Helaas hebben mensen, dus ook collega’s of managers, vaak ook verschillende meningen. Net zoals het kind op de foto gaat, dan het ene been linksaf en het andere rechts. En dan blijf je toch ongeveer op dezelfde plek hangen. Je maakt geen meters. Onze conclusie? De kans op stabiliteit en uniformiteit is altijd eenvoudiger met iets wat kleinschaliger is. Dan loop je sneller samen dezelfde kant op.
Er wordt naar je gelachen
Ook hier valt een bruggetje te maken: “Hoezo wil je dat allemaal van mij weten, het lijkt wel een kruisverhoor?”, zou een klant kunnen zeggen. In feite word je dan door hen uitgelachen. Grote CRM-systemen hebben de neiging om nogal veel data van klanten vast te leggen. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat de relatie hierdoor verstevigd. Als je namelijk alleen vastlegt wat echt relevant is, ga je zelf pas lachen. Anders ben je alleen maar bezig om data in te kloppen, die helemaal niet zorgt voor extra business. Bovendien zorgt eenvoud ervoor dat je tijd overhoudt om met een lach op je gezicht naar klanten toe te gaan.
Het is kostbaar
Geavanceerde hardloopschoenen zijn duurder, omdat ze groter zijn en het veel gekost heeft om te ontwikkelen. Zo is het met CRM-systemen ook. Als je rustig en stapsgewijs vooruit wilt gaan, dan past een kleine, eenvoudige en goed zittende schoen vaak toch een stuk beter. Dus waarom zou je voor een ‘over de top’ CRM-systeem betalen als je nog helemaal niet hard wilt of kunt rennen?
Snel vooruit is nogal complex
Kortom, we begrijpen best dat er ondernemers zijn die snel vooruit willen en harder willen groeien dan mogelijk is. Maar als je iets aantrekt wat niet bij je past, dan kom je nauwelijks vooruit of blijf je zelfs stilstaan: je hebt het jezelf te moeilijk gemaakt.
De conclusie kan zijn dat een eenvoudig CRM-systeem, waarmee je stap voor stap kunt (op)groeien, best het overwegen waard is. Als je hulp nodig hebt op het gebied van het managen van klantrelaties, dan kun je desgewenst ook aan onze hand meelopen. Ook kunnen we kleine ‘CRM-schoenen’ in de loop van de tijd ontwikkelen naar de geavanceerde hardloopschoenen die je nodig hebt. We groeien namelijk stapsgewijs met je mee. Je profiteert bovendien van een bekend, bewezen en schaalbaar ecosysteem op basis van Microsoft technologie.
Kinderlijk eenvoudig beginnen is helemaal zo gek nog niet om sneller stappen te maken en te groeien naar volwassenheid.